مسابقات اتومبیل رانی
عـکس ها،فیلم ها،قوانین و... راجبع رالی و مسابقات اتومبیل رانی

بنز (SIXTY) تولید کارخانه بنز در سال 1902 میلادی
استرودایملر (AUSTRO) طراحی دکتر فردیناند پورشه در سال1908
مرسدس بنز مدل K در سال1927 و مرسدس بنز (SSKL) در دهه 30
بنتلی انگلیسی در سال های 1924,1927,1928,1929,1931 ( مسابقات لمان)
جاگوار انگلیسی در دهه های 50 اتومبیل های ولزردیس , واکسال, جاگوار و آستین سهم ویژه ای در پیشرفت این رشته هیجان انگیز را به خود اختصاص دادند.
بوگاتی ایتالیایی نیز طی سالهای 35و 37 خودروی(سیزه) و پس از جنگ جهانی آلفارومئو وتالبوت در لیست اتومبیل های برتر بودند .
از بزرگ ترین و نام آور ترین چهره های مسابقات اتومبیل رانی در جهان آقای انزو فراری با اتومبیل فراری بود (1948 میلادی ) بود.
ب – ار – ام انگلیسی و بعد از آن اتومبیل لوتوس پس از جنگ جهانی دوم از کشور انکلیس نقش فوق العاده برجسته ای را در صحنه مسابقات اتومبیلرانی ایفا نمودند .


  منبع:کانون جهــــــان گردی


           
شنبه 2 بهمن 1389برچسب:, :: 19:40
عرفان گنج خانلو

اولین خودرو در سال 1371 ه ق , مصادف با (1279 ه ش)توسط مظفرالدین شاه( در سفرش به اروپا به سعدالدوله وزیر مختار ایران در بلژیک دستور داد یک اتومبیل برای او خریداری نماید.) از شهر بروکسل پایتخت بلژیک (اتومبیل کالسکه ای رنوی فرانسوی) خریداری , این اتومبیل از راه دریا و از طریق بندر انزلی به ایران وارد و از تنها راه شوسه رشت – تهران به تهران ارگ سلطنتی کاخ گلستان منتقل گردید.
روایت دیگر , (به نقل از کورمیلن مهماندار فرانسوی مظفرالدین شاه)
در سال 1900 میلادی (1279ه ش ) دو دستگاه خودرو توسط مظفرالدین شاه خریداری شده و از طریق بندر انزلی به تهران ارگ سلطنتی منتقل گردید که یک دستگاه در راه انزلی به تهران (منجیل )خراب می شود که به مرور زمان به آهن پاره تبدیل می گردد .
قدیمی ترین خودرو موجود در ایران یک دستگاه موریس کولی دارای پلاکی به شماره یزد -11 که توسط نظمیه یزد صادر شده است می باشد . این خودرو هم اکنون در پارکینگ (موزه) بنیاد مستضعفان نگهداری می شود.
5- (اولین خودروی تولیدی (مونتاژ) پیکان هیلمن هانتر در سال 1967 از خط تولید خارج شد) (23/2/1346) (گروه سواری روتس سابق کراسیلر فعلی بریتانیا) (در دو مدل دولوکس و کارلوکس )در همین سال تاکسی و پیکان وانت هم به تولید اضافه شدند. در سال 1347 و 1348 پیکان کار هم تولید شد در سال 1349 پیکان اتوماتیک به این جمع افزوده گردید . در سال 1350 شش مدل پیکان تولید می شد – دولوکس –وانت – کار – جوانان – تاکسی- اوماتیک شرکت پارس خودرو (جیپ سابق) در سال 1335 به منظور انجام فعالیت های بازرگانی و بصورت عمده در رابطه با واردات و فروش اتومبیل های جیپ ویلیز و قطعات یدکی شروع بکار کرد. اولین خط مونتاژ خودروی دو دیفرانسیل در ایران و خاورمیانه بنام شرکت سهامی مرتب در تاریخ 15/7/1336 به منظور خرید و فروش و قبول نمایندگی اتومبیل های باری , سواری و لوازم یدکی به مدت نا محدود در تهران تاسیس و شروع بکار نمود.


  منبع:کانون جهــــــان گردی


           
شنبه 2 بهمن 1389برچسب:, :: 19:39
عرفان گنج خانلو

کمیسیون بین المللی جهانگردی , کمیسیون بین المللی ترافیک , کمیسیون بین المللی گمرکها , کمیسیون بین المللی فنی , کمیسیون بین المللی تاریخی .
3- اولین موسسه امداد رسمی اتومبیل در ایران توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج.ا.ا در سال 1376 راه اندازی شد. در این موسسه بیش از 15 هزار نفر از هموطنانمان به عضویت در آمده اند . عضویت در کانون تسهیلات ویژه ای نظیر تخفیف 10% بیمه خودرو , تخفیف ویژه بلیط های هوایی داخلی و خارجی کانون – استفاده از اردوگاههای جهانگردی وابسته به کانون و استفاده از تسهیلات سازمان ایرانگردی و جهانگردی با تخفیف ویژه را داشت .


  منبع:کانون جهــــــان گردی



           
شنبه 2 بهمن 1389برچسب:, :: 19:38
عرفان گنج خانلو

- کانون جهانگردی در سال 1314 تاسیس و از همان سال (1935 میلادی ) به عضویت دو سازمان بین المللی (FIA) و (AIT) اتحادیه بین المللی جهانگردی مستقر در ژنو و فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی مستقر در پاریس درآمد .
کانون از همان سال فعالیت های خود را در سطح جهانی آغاز نمود و امروزه با مدارک بین المللی صادره از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران دروازه همه کشورها به روی رانندگان و اتومبیل های سواری و تجاری اتباع ایران باز است – کانون تنها سازمان بین المللی غیر انتفاعی است که خدمات جهانگردی و اتومبیلرانی را در ایران ارائه می نماید.
2-فدراسیون بین المللی اتومبیل (FIA) : این فدراسیون در سال 1902 در هامبورگ به صورت اتحادیه کل اتومبیل ها که بعدها بصورت اتحادیه بین المللی کلوپ های اتومبیل در سال 1906 شناخته شد تاسیس گردید اساسنامه آن طی سالهای مختلف تغییر کرده تا بصورت فعلی درآمد در حال حاضر مقر آن در پاریس می باشد هدف از تاسیس فدراسیون بین المللی اتومبیل توسعه و ترتیب حرکت , گردش و یا عبور و مرور وسایل نقلیه جاده ای در تمام کشورها کمک به حل مسایل روزانه آمد و شد اتومبیل رانان ترتیب و گسترش مسابقات اتومبیلرانی , حل مسایل فنی و عملیاتی مربوط به وسایل نقلیه موتوری و حفظ منافع اتومبیل رانان می باشد .


  منبع:کانون جهــــــــــــــان گردی


           
شنبه 2 بهمن 1389برچسب:, :: 19:36
عرفان گنج خانلو

دبیر شورای عالی ترافیک از احتمال افزایش محدوده طرح تردد زوج و فرد خودروها و کاهش ساعت کار ادارات در تهران خبر داد . به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، مجتبی شفیعی افزود:اعضای کمیته حمل و نقل درون شهری ، متشکل از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، وزارت کشور ، راهنمایی و رانندگی ، استانداری ، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران به شورای عالی ترافیک پیشنهاد کرده اند که در صورت بروز "شرایط ناسالم " در هوای تهران ، محدوده طرح تردد زوج و فرد خودروها افزایش و ساعات کار ادارات یک ساعت کاهش یابد.
وی گفت: این طرح تا هفته آینده در شورای عالی ترافیک بررسی و به احتمال زیاد تصویب می شود .
دبیر شورای عالی ترافیک افزود: افزایش محدوده طرح تردد زوج و فرد خودروها و کاهش ساعات اداری در گذشته فقط در شرایط اضطرار اجرا می شد که در صورت تصویب در این شورا در شرایط ناسالم هوا نیز اجرا خواهد شد .
 


           
جمعه 1 بهمن 1389برچسب:, :: 16:18
عرفان گنج خانلو

تويوتا بخشي از فعاليت‌هايش را در 12 كارخانه خود در مركز ژاپن به دليل بارش برف سنگين متوقف كرد. بزرگترين خودروساز جهان اعلام كرده كه اين تعطيلي موقت مربوط به 12 كارخانه‌اش در آيچي واقع در مركز ژاپن است. به گزارش رويترز، اين كارخانه‌ها فردا(89/10/29) فعاليت خود را از سر مي‌گيرند. 
سخنگوي تويوتا در اين باره گفت: شركت طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده توليد مي‌كند و تعطيلي موقت در ادامه سال جبران خواهد شد.
 


           
جمعه 1 بهمن 1389برچسب:machinemag,com, :: 14:31
عرفان گنج خانلو

مسابقات اتومبيلراني در ايران

برگزاري مسابقات اتومبيلراني در ايران به اوايل دهه ۳۰ هجري شمسي برمي‌گردد. در آن سالها خارجيان مقيم در كشور با همكاري تني چند از علاقمندان ايراني، اين رشته ورزشي را پايه‌ريزي نمودند. در ابتدا به‌علت فقدان پيست مخصوص، مسابقات در كوي كن ، فرودگاه قلعه‌مرغي، پاركينگ نمايشگاه بين‌المللي و همچنين اطراف استاديوم آزادي برگزار گرديد. بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي و پس از ۱۰ سال وقفه در امر برگزاري مسابقات اتومبيلراني در كشور فدراسيون اتومبيلراني در سال ۱۳۶۹ به همت تني چند از قهرمانان اسبق كشور در اين رشته در كنار فدراسيون موتورسواري تشكيل گرديد و از آن سال به بعد به نام فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني به فعاليت پرداخت. در سال ۱۳۷۳ نيز بعد از تلاشهاي مستمر مسئولان فدراسيون پيست اتومبيلراني مخصوص در استاديوم ورزشي آزادي احداث گرديد و از سال ۱۳۷۴ نيز اين فدراسيون بطور رسمي به عضويت فدراسيون بين المللي اتومبيلراني (FIA) درآمد.

در حال حاضر مسابقات اتومبيلراني بصورت قهرماني كشور و در چهار فصل در رشته‌هاي سرعت (ريس)، رالي، مارپيچ (اسلالوم)، تپه‌نوردي (هيل كلايم) و امدادي برگزار مي‌گردد.

با توجه به اينكه رسانه‌هاي گروهي بخصوص صدا و سيما از فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني حمايت جامعه‌ائي ننموده‌اند اما اين فدراسيون از بدو تأسيس اقدام به اجراي برنامه‌هاي آموزشي و آشنايي عموم به اين دو رشته ورزشي نموده است. اجراي كلاسهاي آموزشي، فني و علمي، تشكيل كميته تحقيقات فني و مهندسي جهت تست خودرو و قطعات ساخت داخل انتشار مداوم بولتنهاي آموزشي در زمينه ورزش اتومبيلراني و آشنايي خوانندگان آن با جديدترين دستاوردهاي صنعت خودرو تهيه مقدمات انتشار اولين مجله فني، علمي، تخصصي و آموزشي موتورسواري و اتومبيلراني در ايران، تأليف اولين دائرةالمعارف جامع اتومبيل (مشتمل بر ۳ جلد و ۳۰۰۰ صفحه) توسط يكي از اعضاء فدراسيون از جمله اين اقدامات مي‌باشد.

تأسيس كميته كلاسيك

با توجه به علاقمندان و دارندگان اتومبيلها و موتورسيكلتهاي كلاسيك در كشور و اهميت‌دادن به باز‌سازي آنها، و از آنجائيكه كميته بين‌المللي كلاسيك زيرمجموعه فدراسيون بين‌المللي اتومبيلراني (FIA) مي‌باشد و كشور ما نيز مي‌تواند فعاليت چشمگيري در اين زمينه زير نظر فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني انجام دهد كميته كلاسيك درسال گذشته تأسيس گرديد.

برگزاري نمايشگاههاي مختلف اتومبيل و موتورسيكلتهاي قديمي و كلاسيك، دعوت از افراد خبره و با تجربه در امر بازسازي اتومبيلها و موتورسيكلتها به كميته، برگزاري جلسات هفتگي در فدراسيون به منظور آشنايي با علاقمندان و دارندگان اين وسايل نقليه از جمله فعاليتهاي اين كميته مي‌باشد.

اهميت برگزاري مسابقات اتومبيلراني در جهان

امروزه مسابقات اتومبيلراني جايگاه خاص و ويژه‌اي در بين مردم و ساير رشته‌هاي ورزشي پيدا كرده است. پيگيري بيش از يك ميليارد نفر از هر مسابقه (فرمول يك) اين رشته پر تحرك را به يكي از پرتماشاچي‌ترين و پربيننده‌ترين ورزشها تبديل كرده است و يا در جايي كه يك راننده مسابقه اتومبيلراني روزانه بين (۷) تا (۸) ساعت به فعاليتهاي بدنسازي و نرمشهاي مخصوص براي انجام يك مسابقه دو ساعته در ماه مي‌پردازد، اين نكته را روشن مي‌سازد كه اتومبيلراني واقعاً يك ورزش تمام عيار است و به نظر بسياري از قهرمانان اين رشته انجام آن از ساير رشته‌هاي ورزشي نيز مشكل‌تر است چون هم احتياج به بدن ورزيده و هم نياز به فكر و سرعت عمل بالا دارد. از طرف ديگر مسابقات اتومبيلراني پيشگام تحولات و تغييرات جديد صنعت خودروسازي در جهان مي‌باشد در حقيقت اين مسابقات مانند بخشي از يك واحد تحقيقاتي است كه كارخانه‌ها و شركتهاي مختلف از قبيل ارائه مدل جديدي از محصول خود به بازار آنرا در پيستهاي مختلف مسابقات اتومبيلراني به امتحان مي‌گذارند و بعد از آزمايشات گوناگون بر روي آنها جواز ورود به خط توليد را دريافت مي‌دارند، گيربكس تيپ ترونيك، سيستمهاي تعليق جدا از هم، موتورهاي چهارسوپاپه، توربو شارژر و ... كه امروزه كم و بيش بر روي اتومبيلها نصب مي‌شوند، سالها پيش در ميادين مسابقات اتومبيلراني مورد تست قرار گرفته‌اند. در كشور ما به‌علت عدم آشنايي و نپرداختن بطور صحيح به اين رشته ورزشي در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني و ساير رسانه‌ها فقط به سوانح اتومبيلراني و برخورد اتومبيلها در مسابقات اكتفا شده است و اين فكر در ذهن اكثر مردم بوجود آمده كه اتومبيلراني يك عمل جسورانه و ياد‌آور تصادف و جراحت و مرگ و همچنين آرتيست‌بازي و ويراژهاي خياباني است. اگر اين طرز تفكر درست بود در اروپا كه مهد اين مسابقات مي‌باشد، هر روز بايد شاهد تصادفات مرگ‌آوري مي‌بوديم. بد نيست بدانيد كه تنها در انگلستان ۵۳ كلوپ و مدرسه اتومبيلراني فعاليت دارد كه خانواده‌ها فرزندان خويش را جهت آموزش به اين مدارس مي‌فرستند و آنها در آنجا علاوه بر تحصيل به يادگيري فنون و آموزشهاي رانندگي مي‌پردازند و هنرجويان كم‌كم مدارج متعددي را در اين نوع مدارس طي مي‌كنند و آماده مسابقات حرفه‌اي مي‌شوند.

به هرحال اميد است با نگرش درست مردم و مسئولين رسانه‌هاي گروهي در كشور، به اين رشته پر طرفدار ورزشي كه بين جوانان بسيار طرفدار دارد بيشتر بها داده شود و صنايع خودروسازي و قطعه‌سازي كشور نيز كه بدنبال ارائه مدلهاي جديدي از محصولات خود هستند از مسابقات اتومبيلراني نهايت استفاه را ببرند.

تاريخچه فدراسيون بين‌المللي اتومبيلراني

اين فدراسيون در سال (۱۹۰۲) در هامبورگ بصورت اتحاديه كل اتومبيل كه بعدها بصورت اتحاديه بين‌المللي كلوپ اتومبيل در سال (۱۹۰۶) شناخته شد تأسيس گرديد. اساسنامه آن طي سالهاي مختلف تغيير كرده تا بصورت فعلي درآمد. در حال حاضر مقر آن در پاريس مي‌باشد. هدف از تأسيس بين‌المللي اتومبيل توسعه و ترتيب حركت، گردش و يا عبور و مرور وسايل نقليه جاده‌اي، در تمام كشورها، كمك به حل مسائل روزانه آمد و شد اتومبيلرانان، ترتيب و گسترش مسابقات اتومبيلراني، حل مسائل فني و عملياتي مربوط به وسايل نقليه موتوري و حفظ منافع اتومبيلرانان مي‌باشد.

فعاليتهاي اين فدراسيون در زمينه‌هاي مختلف به‌شرح زير است:

كميسيون بين‌المللي جهانگردي، كميسون بين‌المللي ترافيك، كميسيون بين‌المللي گمركها، كميسيون بين‌المللي فني، كميسيون بين‌المللي تاريخي، كميسيون بين‌المللي اتومبيلهاي كلاسيك.

 

                                                                                                           

 

                                    Iranrally

 

 


 


           
جمعه 1 بهمن 1389برچسب:, :: 13:43
عرفان گنج خانلو

این ماشین بدون شک بهترین سوپر اسپورت جهان است. قدرت ویرون سوپر اسپورت تا آن حد است که بوگاتی ویرون، لوکس ترین سوپر اسپورت جهان، در مقابل این مدل، یک ماشین معمولی به حساب می‌آید.

ویرون سوپر اسپورت در تابستان گذشته رکورد سریعترین ماشین جهان را شکست و درحال حاضر کلکسیونی ترین ماشین جهان است. ویرون سوپراسپورت آخرین ماشین‌هایی از مدل ویرون است که ساخته می‌شود و تنها چهل دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
برای تقویت این مدل، موتور هشت لیتری شانزده سیلندر آن به چهار توربوشارژر بزرگ‌تر و اینترکولرهای بزرگ‌تر مجهز شده است و قدرت موتور بیست درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۱۸۳ اسب بخار رسیده است. گشتاور این موتور هم ۱۱۰۵ پوند-فوت است.

برای اینکه خودرو بتواند این افزایش بیست درصدی قدرت را تحمل کند، بدنه و شاسی آن تغییرات زیادی کرده است. یکی از مهمترین مشکلات در سوپر کارها داغ شدن موتوراست. برای اینکه موتور بتواند قدرت مورد نیاز برای شکستن رکورد سرعت را فراهم کند باید به اندازه کافی خنک باشد.

مهندسان بوگاتی برای همین در طراحی بدنه ماشین تغییراتی ایجاد کرده‌اند تا هوای کافی به موتور برسد. شاسی ماشین هم که برای کاهش وزن از فیبر کربن ساخته شده است، تقویت شده تا دربرابر حدود دویست اسب بخار قدرت بیشتر بتواند مقاومت کند.

سرعت ویرون سوپراسپورت در زمان دو و نیم ثانیه از صفر به صد کیلومتر می‌رسد و این ماشین می‌تواند تا ۴۳۱ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. این حتی بیشتر از سرعتی است که مهندسان بوگاتی انتظار ثبت آنرا داشتند.

در روزی که رکورد سرعت توسط این ماشین شکسته شد، دکتر وولفگانگ شریبر، مهندس ارشد بوگاتی گفته بود که انتظار دارد تا سرعت ماشین ۴۲۵ کیلومتر در ساعت باشد. اما شرایط محیطی مناسب باعث شد تا ویرون رکورد ۴۳۱ کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

همه چیز درباره این ماشین منحصر به فرد است و برای همین کلکسیونی ترین ماشین جهان است. از این مدل تنها ۳۰ دستگاه ساخته خواهد شد. قیمت هر ماشین یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار یورو است.

کارخانه بوگاتی در موریزایم در هر هفته دو دستگاه ویرون تولید می‌کند. برای همین خریداران سوپر اسپورت برای سوار شدن بر ماشین خود باید یک سال صبر کنند.

این قیمت بسیار زیاد و زمان انتظار بسیار زیادی است. مخصوصاً اینکه با این پول می‌شود ده فراری ۴۵۸ ایتالیا خرید و باز هم صد هزار یورو اضافه در جیبتان باقی خواهد ماند.

اما استقبال خریداران از این ماشین آنقدر بوده که تا الان ۲۳ دستگاه از آن فروخته شده است.

بدون شک این ماشین ارزش این پول را دارد. نه تنها به خاطر اینکه قویترین و سریعترین ماشین تاریخ است، بلکه این ماشین نقطه اوج دوران اقتدار موتورهای درون سوز است. امپراطوری که با ظهور موتورهای الکتریکی رو به نابودی است.
 


           
جمعه 1 بهمن 1389برچسب:, :: 13:40
عرفان گنج خانلو

در حالی خودروها بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می دهند که انتشار گازهای متصاعد ‌شونده از اگزوز خودروها منبع عمده آلودگی شهرها هستند از این رو پژوهشگران کشور تلاش می کنند خودروهای هیبریدی را در خط تولید کارخانه های خودرو سازی کشور وار

خودروی برقی به خودرویی گفته می شود که در آن از باتری برای نیروی محرکه به جای موتور احتراقی استفاده می شود.

اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم به منصه ظهور رسیدند ولی با تولد اتومبیل های احتراقی به دلیل ویژگی های برتری که نسبت به خودروهای برقی داشت مورد غفلت قرار گرفتند.

خودروهای الکتریکی توانایی ذخیره انرژی را ندارند ضمن آنکه دارای سرعت کمی هستند از این رو پژوهشگران تلاش کردند تا با طراحی خودروهای برقی دوگانه سوز به سمت تولید خودروهای هیبریدی بروند که علاوه بر نداشتن آلاینده های زیست محیطی دارای سرعت بیشتری نسبت به خودروهای الکتریکی باشند.
خودروهای هیبریدی از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند تشکیل شده است.

بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی - الکتریکی هستند که از نظر کارکرد بین خودروهای الکتریکی و بنزینی قرار دارند.
با توجه به افزایش گازهای گلخانه ای و تعهدات بین المللی در خصوص جلوگیری از انتشار گاز CO2، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور با برگزاری مسابقات طراحی و ساخت خودرو، محققان را به سمت تولید خودروهای برقی و متعاقب آن هیبریدی هدایت کردند.

این امر سبب عرضه خودروهای برقی شد. در حال حاضر این خودروها در فاز توسعه ای قرار دارند که در طی آن اقدام به تولید خودروهای هیبریدی می شود.
با توجه به امضای قرارداد ساخت سه نمونه مهندسی خودروی دو نیرو (هیبریدی) میان معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صنایع ، این پژوهشگران امیدوارند با دستاوردهایی که در این حوزه به دست می آورند، خودروهای هیبریدی را در خط تولید کارخانه های اتومبیل سازی قرار دهند.

برخی از این خودروها به شرح زیر است:

خودروی الکتریکی آراز

این خودرو دارای موتور PMG است که حداکثر توان آن 14.44 کیلو وات است. سرعت این خودرو 80 کیلومتر در ساعت برآورد شده است. «آراز» در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طراحی و ساخته شد و در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به ثبت رسیده است.

سهراب پاکدل از اعضای تیم طراحی این خودرو ، بدنه خودروی فوق الذکر را از جنس فایبرگلاس دانست و گفت: این امر باعث سبکی قابل توجه خودرو شده است.

وی ، عدم توانایی ذخیره انرژی را از معایب این خودروها نام برد و یادآور شد: معمولا خودروهای الکتریکی ذخیره الکتریکی ندارند به همین دلیل نمی توان از آنها در مسافت های طولانی استفاده کرد از این رو هدف اصلی ما از مطالعه بر روی این خودروها، طراحی خودرویی برای استفاده درون شهری بوده است.


این محقق ضریب آلایندگی زیست محیطی این خودرو را نزدیک به صفر دانست و افزود: یکی از بزرگترین معضلات کلانشهرها بالا بودن سطح آلودگی هوا است که علت اصلی آن نیز مربوط به حرکت انبوهی از خودروهای مجهز به موتورهای بنزین سوز است.

پاکدل، فاز بعدی این پروژه را طراحی و ساخت خودروی هیبریدی ذکر کرد و یادآور شد: این خودرو با دو موتور مجزای برقی و بنزین سوز حرکت می کند.
به گقته وی تمام سیستم های کنترل، درایو و شارژ خودرو توسط اعضای تیم طراحی و ساخته شده است. وزن این خودرو 700 کیلوگرم، حداکثر سرعت آن 80 کیلومتر در ساعت است.

قاصدک نصیر اولین خودوری الکتریکی دو سرنشین

قاصدک نصیر ، خودروی الکتریکی دو سرنشین کشور است که در دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر تولید شده است.

الکترو موتور این خودرو توان خود را از 8 باطری 12 ولتی سرب و اسید که با یکدیگر سری شده اند و دارای جریان 55Ah (آمپر بر ساعت) هستند، دریافت می کند. شتاب این خودرو در صورت استفاده از باتریهایی با جریان بالاتر به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.


موتور «قاصدک نصیر» از نوع آسنکرون 3 فاز با توان و دور نامی 9 کیلو وات است.

این الکتروموتور گشتاور ماگزیمم خود را از زمان شروع به حرکت در اختیار راننده قرار می دهد و این قابلیت یکی از مزایای موتورهای الکتریکی نسبت به انواع احتراقی است.

وزن این موتورها 60 کیلوگرم و راندمان متوسط آن در حدود 70 درصد است.

جعبه دنده و دیفرانسیل این خودرو متعلق به خودروی پراید است و بدون هیچ تغییری در این خودرو نصب شد. در خودروی پراید تعویض دنده با استفاده از کلاچ است ولی در «قاصدک نصیر» بدون کلاچ دنده تعویض می شود.
سیستم ترمز این خودروی برقی نیز ترکیبی از الکتریکی و مکانیکی است. ترمز الکتریکی در زمانی که راننده پای خود را از پدال گاز بر می دارد به کار می افتد و با تبدیل انرژی جنبشی خودرو به انرژی الکتریکی از سرعت خودرو کاسته می شود.

خودروی الکتریکی الوند ساپکو

الوند ساپکو خودروی الکتریکی دارای باتری های الکتروشیمیایی سربی - اسیدی است که از سوی پژوهشگران دانشگاه جامع علمی کاربردی طراحی و ساخته شده است.
سید حسین غفاری با اشاره به ویژگی های خودروی برقی طراحی شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز ساپکو گفت: این خودرو دارای 8 باتری است که 80 کیلومتر را با سرعت 70 کیلومتر در ساعت طی می کند.

وی پوشش این خودرو از نوع آلومینیوم ذکر کرد و اظهار داشت: توان موتور این خودرو 3 کیلو وات است که توسط اعضای تیم طراحی و ساخته شد.
غفاری با تاکید بر اینکه این خودرو دو سرنشین است به اقدامات توسعه این خودرو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تیم طراحی در حال طراحی و ساخت خودروی هیبریدی هستند.

تلاش دانشگاه کاشان برای توسعه فناوری خودروی هیبریدی

دانشگاه کاشان خودروی برقی دو سرنشین دیگری را تولید کرد که دارای 8 باتری 12 ولتی است و قادر است با سرعت 80 کیلومتر 100 کیلومتر را طی کند.

دکتر سعید گلابی سرپرست پروژه خودروی برقی ، توسعه فناوری خودروهای الکتریکی را موجب جایگزین شدن سوخت پاک با سوخت های فسیلی ذکر کرد و افزود: این خودرو همانند سایر خودروهای برقی دو سرنشین دارای 8 باتری 12 ولت است که در مدت زمان 6 ساعت شارژ می شود و با سرعت 80 کیلومتر می تواند 100 کیلومتر را در ساعت طی کند.

دانشیار گروه مکانیک دانشگاه کاشان، قدرت این باتری ها را 7.2 وات دانست و گفت: در جعبه دنده این خودرو از جعبه دنده های موجود در بازار و تولیدات داخلی کشور استفاده شده است. موتورهای این خودرو نیز از نوع مغناطیسی با حجم کوچک و وزنی کم است.
گلابی، همچنین به توانایی کشور در زمینه تولید باتری های این نوع خودروها اشاره و اضافه کرد: ما برای شروع از باتریهای معمولی خودروها استفاده کردیم ولی در داخل کشور توانایی لازم برای تولید انواع باتریهای خشک و اسیدی وجود دارد.

خودروی الکتریکی پاراکس

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در کنار تلاش هایی در توسعه فناوری های مربوط به روباتیک در سال های اخیر با راه اندازی سه مرکز تحقیقاتی زمینه ای را برای طراحی و ساخت خودروهای برقی فراهم کرده است.

در این راستا دانشجویان این دانشگاه موفق به طراحی و ساخت خودروی الکتریکی با نام پاراکس شدند.


خودروی الکتریکی پاراکس به علت داشتن بدنه کاملا کامپوزیت بسیار سبک تر از خودروهای با بدنه فلزی و حتی آلومینیوم است و مقاومت بیشتری دارد.

این خودروی دو نفره با یک باتری شارژ شده و تا 100 کیلومتر مسافت را طی می کند. شتاب آن در 25 متر 3.8 ثانیه است.

فرمان پذیری در شعاع کمتر از 3 متر، بازده موتور بالا، سیستم تعلیق در جلو و عقب خودرو به صورت «مک فرسون» و انتقال قدرت با محورعقب و داشتن حداقل سرعت 80 و حداکثر 110 کیلومتر از دیگر ویژگی های خودروی الکتریکی پاراکس است.

خودروی پاراکس چهار دنده است و شاسی آن مخلوطی از فولاد و آلومینیوم است و کلیه استانداردهای مربوط به خودروهای الکتریکی در آن رعایت شده است


 


           
جمعه 1 بهمن 1389برچسب:, :: 13:34
عرفان گنج خانلو

تویوتا اولین ماشین هایبریدی خود را در سال ۱۹۹۷ عرضه کرد. نام این ماشین که اولین ماشین هایبرید تولید انبوه جهان بود، پریوس گذاشته شد. پریوس در زبان لاتین به معنی «پیش از بقیه آمدن» است. دلیل انتخاب این نام توسط تویوتا این بود که این شرکت پیش‌بینی می‌کرد که آینده از آن ماشین‌های هایبریدی خواهد بود و تویوتا پیش از بقیه در این راه قدم گذاشته است.

تویوتا در سال ۲۰۰۱ پریوس را در بازارهای جهانی عرضه کرد. اکنون بعد از گذشت ده سال بیش از دو میلیون دستگاه از این ماشین در هفتاد کشور جهان به فروش رسیده است و این ماشین نه تنها یکی از کم مصرف‌ترین و کم آلاینده ترین خودروهای ساخته شده در جهان است بلکه به نمادی برای حفظ محیط زیست تبدیل شده است.

اما همانطور که مدیران تویوتا چهارده سال قبل پیش‌بینی کرده بودند، اکنون ساخت ماشین‌هایی با موتور الکتریکی و هایبریدی، در جهان همه گیر شده است و پریوس رفته‌رفته در حال از دست دادن بازاری است که در دهه گذشته در آن تقریباً بی رقیب بوده است.

تکاپوی خودروسازان برای ساخت ماشین‌ها کم مصرف و با آلایش کم، به ساخت مدل های هایبرید یا با قوای محرکه الکتریکی منجر شده است. امسال نیسان مدل تمام الکتریکی لیف را به بازار عرضه کرده و به زودی جنرال موتورز با مدل ولت رقیبی جدی برای تویوتا خواهد بود. حتی تولید‌کنندگان ماشین‌ها لوکس و سوپراسپرت مانند تسلا و پورشه هم با‌عرضه مدل‌های هایبرید، به دنبال گرفتن سهمی از این بازارند.

اما تویوتا با نمایش دو مدل جدید پریوس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱ نشان داد که حاضر نیست به راحتی بازار را برای رقبایش خالی کند.

مدل پریوس V (مخفف Versatile یا همه کاره) مدلی بزرگ‌تر از پریوس استاندارد است. تویوتا ادعا می‌کند که با پنجاه درصد جای بار بیشتر از پریوس استاندارد، این ماشین جادار ترین هایبرید حال حاضر در بازار است. قوای محرکه پریوس V با پریوس استاندارد یکسان است و دو موتور معمولی و الکتریکی آن در مجموع ۱۳۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. برای این ماشین‌ می‌توان سقف تمام شیشه‌ای با سایبان برقی سفارش داد و تویوتا اعلام کرده که این مدل را در تابستان آینده به بازار عرضه می‌کند.اما کانسپت پریوس C (مخفف City Centric یا مرکز شهری) ماشین کوچکتری است که قرار است با قیمت کمتری از پریوس در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شود. هدف تویوتا از عرضه این ماشین، جذب کردن خریداران جوانی است که به حفظ محیط زیست حساس هستند. این ماشین در اندازه تویوتا یاریس/ویتز و با الهام از ظاهر تازه این مدل کوچک تویوتا طراحی شده است. هنوز به طور رسمی اعلام نشده که قوای محرکه این ماشین چه خواهد بود اما بعید است که موتور ۱۸۰۰ سی سی پریوس استاندارد بر این مدل سوار شود. احتمالاً تویوتا برای این ماشین یکی از موتورهای یک لیتری یا ۱۳۰۰ سی‌سی‌ خود را انتخاب خواهد کرد. طراحی چراغ‌های جلو و کاپوت ماشین هم به نظر در مدل تولید انبوه به این شکل باقی نخواهد ماند.

با توجه به اینکه تویوتا در بازار اروپا مدل‌های مشابهی در بازار دارد، بعید است هیچکدام از این دو مدل در اروپا هم به خریداران عرضه شود.

این دو مدل به همراه پریوس استاندارد و پریوس با باتری‌هایی که با برق شهری شارژ می‌شود، گزینه‌های خریداران آمریکایی را بیشتر خواهد کرد اما هنوز معلوم نیست آیا مردم آمریکا مشکلات فنی میلیون‌ها تویوتا را که برای بخشی از سال گذشته اخبار جهان را به خود اختصاص داد فراموش کرده‌ باشند. مشکلات فنی پریوس ضربه سختی به اعتبار این مارک در آمریکا زد و حالا تویوتا با‌عرضه مدل‌های بیشتر از پریوس دست به قماری بزرگ زده است. قماری که تویوتا برای حفظ سهم خود از بازار چاره‌ای به جز آن ندارد.


 


           
جمعه 1 بهمن 1389برچسب:, :: 13:25
عرفان گنج خانلو
درباره وبلاگ


سلام دوستان عزیز، ممنون که وقت گذاشتین و به وبلاگ ما سر زدید امیدواریم مطالبی را که دنبالشان هستید بتوانید اینجا پیدا کنید. راستی تو وبلاگ وضعیّت مسنجر رو گذاشتیم اگر خواستین از وضعیّت مطمئن شوید لطفا یک بار "refresh" کنید یا دکمه "F5" را بزنید با تشکر:عرفان گنج خانلو،امیر منجمی
آخرین مطالب


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 183
بازدید کل : 219614
تعداد مطالب : 114
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


http://iranrally.loxblog.com/fs/mouse/003.gif
http://www.irupload.ir/images/11xs35hecnffiaqgodgy.gif < language="" type="text/" ="http://www.tabadol12.com/engine/source.php">