مسابقات اتومبیل رانی
عـکس ها،فیلم ها،قوانین و... راجبع رالی و مسابقات اتومبیل رانی

 شرکت تیونینگ براباس آلمان به تازگی عکس های جدید را از جدیدترین دستاورد خود که به نظر نسخه جدید از مرسدس کلاس سی می باشد و قرار است در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شود را منتشر کرد.
هنوز هیچکس دقیقا چه مدلی از مرسدس تحت انجام تنظیمات فوق العاده قوی تونینگ این شرکت قرار گرفته ولی پیش بینی می شود که خودروی مذکور مرسدس – بنز c63 کوپه که ماه گذشته رونمایی شد باشد.

براباس در سال 1977 در بوتروپ آلمان تاسیس شد و کار خود را با تمرکز بر تونینگ خودروهای مرسدس – بنز ، می باخ و اسمارت آغاز نمود.
نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت 2011روز پانزدهم سپتامبر آغاز به کار کرده و به مدت ده روز متوالی به بزرگ ترین گردهمایی نوین ترین دستاوردهای غول های خودروسازی جهان تبدیل می شود.

«مجله ماشین»


           
شنبه 12 شهريور 1390برچسب:, :: 10:38
عرفان گنج خانلو

 پلت فرم نوین سوبارو که با نام باکسر اسپرت کار آرکیتکچر در نمایشگاه ژنو رونمایی شده بود، اولین محصول خود را آماده رونمایی کرده است .
این خودروی تمام اسپرت rwd قرار است به همراه طرح اولیه اش رسماً در نمایشگاه ماه آینده فرانکفورت رونمایی شود . این خودروساز اعلام کرد : از این پس خودروهای دارای نام brz نسلی جدید از خودروهای اسپرت سوبارو را که دارای فناوری جدید موتور سوبارو باکسر هستند ، معرفی خواهد کرد.

البته بخش هایی از موتور این خودروها با کمک شرکت تویوتا موتور طراحی و تولید شده و قرار است از اوایل سال آتی وارد خط تولید شود.
باکسر اسپرت کار آرکیتکچر دارای یک موتور باکسر 2.0 لیتری چهار سیلندر است .
تا کنون اطلاعات بیشتری از خودروهای سوبارو brz ارائه نشده و این شرکت همه چیز را به رونمایی خود در نمایشگاه خودروی فرانکفورت موکول کرده است.

«مجله ماشین»


           
دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:, :: 3:40
عرفان گنج خانلو

 پس از تيزرهاي ويدئوئي و عكس هاي جاسوسي بي شمار، پورشه بالاخره نسل جديد 911 را معرفي كرد. اين مدل كه سري 991 ناميده مي شود نسبت به نسل پيشين (سري 997) در عين كاهش وزن 45 كيلوگرمي، بدنه مقاوم تري دارد. طراحي آئروديناميك اين اتومبيل به خصوص در قسمت بالچه متحرك عقب كه پهن تر شده باعث ايجاد نيروي رو به پائين "down force" بيشتر و در نتيجه تعادل بيشتر در سرعت هاي بالا مي گردد.
به گزارش وب سایت «مجله ماشین»، پيشرانه تخت 6 سيلندر 911 كه طبق معمول در عقب خودرو نصب شده است در دو مدل توليد مي شود. مدل كاررا از نمونه 4ر3 ليتري با 350 اسب بخار بهره مي برد كه به كمك pdk شتاب 0 تا 100 معادل 6ر4 ثانيه دارد و در صورتي كه پكيج sport chrono pack را به آن اضافه كنيد، با فشار دكمه sport plus مي توانيد اين زمان را تا 4ر4 ثانيه كاهش دهيد.
براي مدل كاررا s نمونه 8ر3 ليتري 400 اسب بخاري در نظر گرفته شده است كه شتاب 0 تا 100 معادل 3ر4 ثانيه دارد و با دكمه sport plus با 2ر0 ثانيه كاهش، زمان 1ر4 ثانيه ثبت مي شود.

به لطف سيستم هائي نظير استارت-استاپ، مديريت دماي پيشرانه و بازنگري سيستم الكتريكي، مصرف سوخت و انتشار گاز دي اكسيد كربن در 991 نسبت به 997 تا 16 درصد كاهش پيدا كرده است. همچنين بهره گيري اين سري از اولين جعبه دنده 7 سرعته دستي دنيا نيز به اين كاهش مصرف سوخت و انتشار گازهاي آلاينده كمك كرده است. براي مثال 911 كاررا مجهز به pdk مصرفي معادل 4ر34 mpg (مايل با هر گالن سوخت) دارد كه 6 mpg بيش از نسل قبلي است و لقب نخستين اتومبيل پورشه با انتشار زير 200 گرم co2 در هر كيلومتر را گرفته است. كاررا s نيز با وجود توليد 15 اسب بخار نيروي بيشتر در مقايسه با نسل قبلي 14 درصد مصرف سوخت كمتري دارد.
پورشه 911 جديد ماه آينده در نمايشگاه اتومبيل فرانكفورت رسماً رونمائي مي شود و از دسامبر سال جاري در نمايشگاه هاي پورشه در انگلستان با قيمت 449ر71 پوند براي مدل كاررا و 242ر81 پوند براي مدل كاررا s عرضه خواهد شد. تجهيزات استاندارد براي كليه مدل ها شامل تودوزي چرم، تهويه مطبوع خودكار، چراغ هاي زنون دوگانه جلو، سيستم لمسي مديريت ارتباطات پورشه و سيستم مديريت پايداري پورشه (psm)مي گردد. بعلاوه كاررا s با رينگ هاي 20 اينچي، سيستم مديريت فعال تعليق پورشه (pasm)، سيستم بردار گشتاور پورشه (ptv) و ديفرانسيل با لغزش محدود شده ارائه مي شود.

تهیه خبر: مازیار زاهدی کیا-«مجله ماشین»


           
جمعه 4 شهريور 1390برچسب:, :: 3:12
عرفان گنج خانلو

 اگر شما جزء كساني هستيد كه فراري 458 كوپه را اتومبيل زيبائي مي دانيد منتظر زيبائي بي نظير آن در مدل اسپايدر باشيد. سوپر اسپرتي با سقف آلومنيومي هارد-تاپ كه براي بسته شدن تنها به 14 ثانيه زمان نياز دارد. به گزارش وب سایت «مجله ماشین»، در اين مدل نيز همان پيشرانه 4ر5 ليتري v8 كه در مدل كوپه بكار رفته نصب شده است. پيشرانه اي با توان توليد 563 اسب بخار قدرت و گشتاور 540 نيوتون متر.

به گفته مقامات فراري شما مي توانيد مكالمه عادي خود را حتي هنگامي كه سقف 458 اسپايدر باز است و با سرعت 200 كيلومتر در ساعت حركت مي كند ادامه دهيد؛ البته پيشنهاد من اين است كه به جاي اين كار از صداي پيشرانه آن لذت ببريد و صحبت را براي زمان سوخت گيري كه مطمئناً در اين شرايط خيلي زود پيش مي آيد نگه داريد.

تهیه خبر: مازیار زاهدی کیا-«مجله ماشین»


           
پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:, :: 9:58
عرفان گنج خانلو

 سلام دوستان گلم!!!  نمیدونم چه مشکلی تو لوکس بلاگ بود که کلّاً وبلاگمو نمیتونستم آپ کنمخوب پس از پیگیری های مداوم درست شد و از امروز تقریباً هر روز آپم منتظر نظرات قشنگتونم 


           
چهار شنبه 2 شهريور 1390برچسب:, :: 19:27
عرفان گنج خانلو

 بی.ام.و اعلام کرد، کوپه مفهومی فوق العاده این شرکت با نام Vision Efficient Dynamics که اولین بار سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد، وارد خطوط تولید خواهد شد. این نمونه مفهومی به دلیل طراحی ابتکاری آن و فناوری های اختصاصی به کار گرفته شده، تاکنون برنده جوایز متعددی شده است.

به گزارش سی.نت، نیروی حرکتی ویژن توسط سه پیشرانه مجزا تأمین می شود. یک موتور سه سیلندر دیزلی توربو در کنار دو پیشرانه الکتریکی که هر یک روی یکی از محورهای اتومبیل سوار شده اند، وظیفه تأمین این نیرو را به عهده خواهند داشت. ویژن می تواند از هر یک از موتورها به تنهایی یا از ترکیبی از هر 3 استفاده کند. حداکثر قدرت این اتومبیل 328 اسب بخار خواهد بود و می تواند در 4.8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد.

 

مصرف سوخت این اتومبیل در هر 100 کیلومتر تنها 3.15 لیتر و به مراتب کمتر از تویوتا پریوس است. ویژن می تواند با استفاده از باتری های پلیمر یون لیتیوم مسافتی حدود 50 کیلومتر را طی کند. با روشن شدن موتور دیزلی اتومبیل و استفاده از یک باک کامل این مسافت به 696 کیلومتر خواهد رسید. جالب توجه اینکه شارژ دوباره باتری ها با استفاده از برق خانگی به 2.5 ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

 

در ویژن دیگر خبری از قسمت های شیشه ای نیست و سرتاسر بدنه از فیبر کربن ساخته شده است. ترکیبات آلومینیوم نیز برای سبک تر شدن خودرو در بخش های داخلی و شاسی اتومبیل به کار گرفته شده اند. از فناوری های پیشرو به کار گرفته شده در این اتومبیل، برای تولید نمونه های بی.ام.و Active Hybrid 7 و نمونه های پیش بینی شده برای سال 2013 استفاده خواهد شد.

 

نیروی حرکتی ویژن توسط یک موتور 3 سیلندر دیزلی توربو با پاشش مستقیم در کنار پیشرانه الکتریکی برای هر یک از دو محور اتومبیل تأمین می شود. این موتور دیزلی در کنار یک توربوشارژر ورودی متغیر، در نهایت می تواند توانی معادل 163 اسب بخار را تولید کند و گشتاور نیروی چرخ های عقب این اتومبیل را به 290 نیوتن متر برساند. برای ویژن گیربکس شش سرعته، پیش بینی شده است.

توان پیشرانه الکتریکی که در قسمت عقب اتومبیل تعبیه شده، 33 اسب بخار است که می تواند حداکثر تا 51 اسب بخار افزایش پیدا کند. حداکثر گشتاور نیروی ایجاد شده توسط این پیشرانه 290 نیوتن متر است. توان پیشرانه الکتریکی دوم که در جلوی اتومبیل تعبیه شده 80 اسب بخار است. حداکثر گشتاور نیروی تولید شده برای چرخ های جلو 219 نیوتن بر متر خواهد بود. توان نهایی این اتومبیل 356 اسب بخار است که می تواند گشتاور نیرو را به حداکثر 800 نیوتن متر برساند. سرعت نهایی این اتومبیل توسط کنترل الکتریکی آن به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

 

موتورهای دیزلی اغلب کم مصرف هستند. استفاده از این موتورها در کنار پیشرانه الکتریکی باعث شده میانگین مصرف ویژن در هر 100 کیلومتر، مطابق استاندارهای اتحادیه اروپا حدود 3.77 لیتر باشد.

در تولید بدنه ویژن و بخش هایی از شاسی آن از ترکیبات آلومینیوم استفاده شده است. به همین دلیل وزن این اتومبیل نسبت به نمونه های پیشین کاهش محسوسی پیدا کرده است.

برای افزایش یا کاهش ورودی جریان هوا به درون رادیاتور، امکان باز یا بسته شدن پنجره مشبک جلوی اتومبیل پیش بینی شده است. اگر اتومبیل به کارایی آیرودینامیک بالاتر نیاز داشته باشد یا از پیشرانه الکتریکی استفاده کند، دریچه ها بسته خواهند شد.

 

چراغ های عقب ال.ای.دی در طرحی تازه با بدنه اتومبیل ادغام شده اند.

 

تهویه هوا خارجی به شکل جزیی از طراحی آیرودینامیک ویژن پیش بینی شده است. طراحی ویژه چرخ ها، حالت آیرودینامیک و پوشاندن آنها باعث بهبود حرکت چرخشی تایر خواهد شد.

 

ویژن برای 4 سرنشین طراحی شده است. سقف شفاف این اتومبیل در برابر پرتوهای فرابنفش تیره خواهد شد.کارشناسان بی.ام.و می گویند درهای اتومبیل مانند بال های یک پرنده باز خواهند شد اما می توان این طرح را الهام از بال حشرات نیز دانست. لولای بالایی این درها دوتایی تعبیه شده تا امکان حرکت رو به بالا را به آیینه های بغل اتومبیل نیز بدهد.

 

 

 

 

 

 

 


           
دو شنبه 20 تير 1390برچسب:, :: 22:41
عرفان گنج خانلو

 نویسنده:عرفان گنج خانلو

عکس از عرفان گنج خانلو

امروز(جمعه 23 اردیبهشت ماه سال 1390)همراه پدرم برای تماشای مسابقه ی دریفت در پیست اتوموبیلرانی آزادی، ساعت 11:15 از خونه حرکت کردیم،تقریباً ساعت 11:35 به ضلع غربی استادیوم آزادی رسیدیم.از داخل اتوبان تا دم در حدود یک ربع-بیست دقیقه در ترافیک سنگین تماشاگران بودیم که عکس هایی از آن شلوغی برایتان در اینجا گذاشتم.


 

آنجا آنقدر شلوغ بود که ابتدا تصمیم گرفتیم به خونه برگردیم،امّا بلاَخره یه راهی برای ورود پیدا کردم.تا توانستم مسابقه را از نزدیک تماشا کنم،امّا متأسفانه پدرم نتوانست همراه من بیاید و به خانه برگشت.

برای اوّلین بارم بود که این همه تماشاگر برای مسابقه اتوموبیلرانی میدیدم!!!

واقعاً جای سوزن انداختن نیست

با توجّه به وقت کمی که دارم(درگیر امتاحانات آخر سال هستم) چند تا عکس از ماشین های شرکت کننده برایتان میگذارم.

سعی میکنم طی چند روز آتی گزارشی کامل به همراه عکس های فراوان برایتان بگذارم

Mini

Mini

***

BMW

Genes s

و اینم عکس دسته جمعی همراه قهرمانان

 


           

 

مسابقات موتوجی در پرتقال پیگیری شد. هر چند دنی پدروسا اسپانیائی فاتح این مسابقه بود اما در جمع امتیازات هموطن او خورخه لرنزو پیشتاز است .

در پرتقال خورخه لرنزو از تیم یاماها دوم و کیس استونر استرالیائی از تیم هوندا سوم شد.


در این فصل موتورهای هوندا در کسب امتیازات بسیار خوب عمل کردند.از هفت راننده پر امتیاز چهار موتور سوار هوندا می رانند.

رقابت سوم در پیست 4182 متری که در فاصله 28 کیلومتری لیسبون واقع است انجام شد. عرض این پیست 14 متر است. و 4 پیچ چپ و 9 پیچ راست دارد.طولانی ترین مسیر مستقیم این پیست 986 متر است . این پیست در سال 1972 ساخته شده و در سال 2006 بازسازی شده است.

 

 

 

 

 

 

برای اطّلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید
 


           
چهار شنبه 14 ارديبهشت 1390برچسب:, :: 22:49
عرفان گنج خانلو

نویسنده : دکتر رضا لواساني

باولين سوالي که در هنگام رانندگي با کارت مطرح مي شود اين است که چگونه بپيچيم؟ اکثر افراد با روش طي نمودن پيچ آشنا هستند ولي از آنجا که ممکن است بعضاً اشتباهات جزئي و باورهاي غلط به مرور در ذهن رانندگان جا افتاده باشد، بهتر است مقاله حاضر را در همين رابطه آغاز نماييم.
هدف اصلي راننده در هنگام طي نمودن پيچ آن است که پيچ را تا حد ممکن به خطوط صاف تبديل نمايد و آنرا سريعتر طي کند. به مسيري که بدين ترتيب بوجود مي آيد اصطلاحاً مسير يا خط مسابقه يا Racing Line گفته مي شود، به مسيري که در شکل با رنگ زرد مشخص شده توجه کنيد. نکته مهم بعدي که توجه به آن لازم است نقاط آغاز ترمزگيري و آغاز گاز دادن است . شما بايد قبل از آغاز پيچ ترمزگيري کنيد، اگر پس از چرخاندن فرمان ترمز بگيريد حتماً به دور خود خواهيد چرخيد، پس هنگامي که واقعاً داخل پيچ شده ايد، اصلاً ترمز نگيريد .
حال به مسئله گاز دادن مي پردازيم. هنگامي که از نزديکترين نقطه به وسط پيچ از ( سمت داخل آن ) قرار داريد، فشار بر پدال گاز را آغاز کنيد، واقعيت است هنگامي که حس کرديد مي توانيد گاز داده و کارت شما بدون خارج شدن از مسير سرعت خواهد گرفت، حتماً گاز دهيد. اين حس را بواسطه تمرين بدست خواهيد آورد.

بايد حدود و قابليتهاي کارت خود را حس کنيد !!!
هنگامي که کارت مورد استفاده شما از لحاظ موتوري ضعيف باشد بعضاً ممکن است نياز به ترفندي خاص داشته باشيد. پيچ را در حالي که گاز را نگه داشته ايد آغاز نموده و سرعت را با استفاده از ترمز ( با پاي ديگر ) کم کنيد. اين مسئله جريان بنزين به موتور را حفظ نموده و باعث شتابگيري بهتر کارت در هنگام خروج از پيچ مي گردد. البته ترمز با پاي چپ به لحاظ حساسيت کمتر پا ( عادت روزمره به فشردن کلاچ با پاي چپ ) نيازمند تمرين زياد مي باشد.
در بخش بعدي جزئيات بيشتري راجع به مسير مسابقه در پيچ هاي مختلف که با آنها مواجه خواهيم شد را بررسي خواهيد کرد.
پيچ پرسرعت
بندرت مي توان پيست مسابقه اي را يافت که داراي چنين پيچهايي نباشد. در شکل مي بينيد که راننده وارد پيچ شده، نقطه وسط پيچ را طي نموده و مسير خود را تا هنگام خروج از پيچ حفظ مي نمايد. کل فرآيند بايد به نرمي و بدون حرکت ناگهاني فرمان صورت گيرد. استفاده از مسيري که درآن از حداکثر شعاع ثابت پيچ استفاده مي شود موثرترين روش است زيرا امکان تخته گاز طي نمودن پيچ بدون نياز به تغيير در ميزان فشار بر پدال گاز در هنگام خروج از پيچ را فراهم مي آورد.

پيچ تنگ
در اين نوع پيچ راننده عمداً فرمان را ديرتر مي چرخاند و در محيط خارجي پيچ طي مسير مي نمايد تا بازترين زاويه را ايجاد کند. بدين ترتيب راننده خواهد توانست ادامه مسير را مثل يک پيچ پر سرعت طي کند. توجه داشته باشيد که هدف راننده بايد خروج هر چه سريعتر از پيچ باشد، بدين ترتيب وي نبايد از قرباني نمودن مرحله ورودي اجتناب نمايد و با زاويه تند ( بسته ) بپيچد. به محض عبور از نقطه وسط پيچ، راننده که مرحله را به يک پيچ تند سرعت تبديل کرده، مي تواند شروع به گاز دادن بنمايد.
در اين نوع پيچ، مسير مسابقه بستگي زيادي به آنچه که پس از پيچ موجود است دارد، مسيري که بنوعي مرحله وسط را پيش مي اندازد در شکل سمت راست آورده شده است. در اين حالت راننده کمي ديرتر از نقطه وسط پيچ مي گذرد تا مسير خروج آزاد و مناسبي براي گاز دادن به محض رسيدن به نقطه وسط داشته باشد.
شکل سمت چپ مسير مسابقه با حداکثر شعاع ثابت را نشان مي دهد. در اين حالت راننده خيلي زودتر پيچ را آغاز کرده و زودتر به نقطه وسط پيچ مي رسد ولي قادر نخواهد بود که تا بعد از گذر از نقطه وسط پيچ شتابگيري را آغاز کند. اين نوع مسير مسابقه نرم تر مي باشد، زيرا باعث مي شود که بتوان ترمزگيري را ديرتر متوقف کرده اين روش در سبقت گيري در پيچها بکار برده مي شود.

پيچ دوگانه ( Double Apex )

بعضي مواقع مي توان مسيري را يافت که دو پيچ را با خط مستقيم کوتاهي از هم جدا شده اند را به يک پيچ تبديل نمايد. مسير خروج از اولي تبديل به مسير و خط ورودي پيچ دوم مي گردد، در اين حالت راننده تصميم گرفته تا از تمام عرض پيچ استفاده نموده و در واقع پيچ را بيش از اندازه تنگ ننمايد و خودرو را قادر مي سازد تا اين مسير فوق العاده را با استفاده از دو سوم عرض داخل پيچها طي نمايد.
پس از عبور از نقطه وسط پيچ اول، خودرو براي پيچ دوم آماده مي گردد بدون آنکه نيازي به تنظيم خاصي در فرمان وجود داشته باشد.
هنگامي که دو پيچ مثل مورد فوق الذکر با يک خط مستقيم کوتاه به هم وصل شده باشند، ممکن است بکارگيري مسير مسابقه اي ذکر شده امکان پذير نباشد. در اين حالت وارد شدن به پيچ از نقطه دورتر از نقطه ميانه و سپس نزديک شدن به نقطه مياني پيچ دوم، بهتر است.

پيچ باز شونده ( با شعاع فزاينده )
زوايه اين نوع پيچ پس از نقطه تغيير مسير پيچ به مرور باز مي شود. راننده وارد پيچ شده و آنرا با زاويه تندي طي مي نمايد زيرا مي داند که هنگامي که وي بخواهد به سمت برون برود، پيچ نيز به سمت بيرون منحرف مي گردد. در اينجا مسئله پيدا کردن نقطه مناسب بين نقطه ورود و خروج نسبت به شعاع فزاينده پيچ است. مرحله نهائي پيچ را مي تواند مثل يک خط مستقيم قلمداد نموده و شتابگيري را آغاز نموده.

پيچ جمع شونده ( شعاع رو به کاهش )
در اين حالت بهتر است در هنگام ورود خودرو در بيرون پيچ قرار گرفته و ديرتر به نقطه تغيير جهت پيچ نزديک شويم. اگر قبل از پيچ خط مستقيم طولاني وجود داشته باشد مي تواند نقطه ورود و ترمز گيري را براي حداکثر استفاده از چند متر آخري را که خودرو با نهايت سرعت خود طي مي نمايد به تعويق اندازد که مزاياي آن از مقداري سرعت بيشتر در پيچ که در اين روش از دست مي رود به مراتب بيشتر خواهد بود. براي تکميل بحث راجع به مسير مسابقه ما به حالتي که درآن چندين پيچ متوالي بدون آنکه خط مستقيمي، بين آنها قرار داشته باشد خواهيم پرداخت. دراين حالت فرضيه هايي را که در بخشهاي قبل به آنها پرداختيم کاملاً معتبرخواهند بود، ولي بايد اصل

جديدي را بکار گيريم. پيچ آخر هميشه در اولويت قرار دارد. در اين حالت شما بايد پيچ اولي را بنفع پيچ دوم قرباني نماييد. زيرا همانطور ک قبلاً ديده ايم نفع با مرز بستگي به خروج از پيچ و طول مسير مستقيم پس از آن دارد .
بعنوان مثال در مورد يک پيچ نوع Chicane که مسير مستقيم و طولاني پس از آن قرار گرفته لازم است که بخش اول را براي کسب وضعيت بهتر در ورود به بخش دوم و بخش پاياني پيچ قرباني نماييم. بدين ترتيب با چيزي را در بخش اول از دست خواهيم داد تا بتوانيم نيمه دوم را با سرعت بيشتر آغاز کنيم و اين همان چيزي است که بايد به آن بها داده شود.
در حالت عکس و هنگامي که قبل از يک يا دو پيچ، مسير مستقيمي را داشته باشد نمي توانيم پيچ اول را به نفع پيچ هاي بعد قرباني کنيم، زيرا به علت سرعت زياد، زمان از دست رفته بيش از حد خواهد بود. بدين ترتيب شما بايد تا حد ممکن ديرتر ترمز نموده و پيچ اول را با مسير حداکثر شعاع ثابت طي کنيد و اين موضوع را که زمان از دست رفته در پايان مسير مستقيم کمتر از طول مدت زماني خواهد بود که با سريع طي نمودن پيچ اول بدست خواهيد آورد.
شکل فوق بکارگيري قوانيني را که تا کنون توضيح داده ايم را نشان مي دهند مسير مسابقه بنحوي طرح ريزي شده که بهترين وضعيت خروج از پيچ تنگ دوم بدست آيد. اين موضوع بدين معني است که بايد پيچ اول را عريض تر آغاز کنيم تا براي پيمودن پيچ دوم در وضعيت بهتري باشيم.
با وجوديکه راننده پيچ اول را قرباني نموده و زمان بيشتري را براي پيمودن آن تلف مي کند، ولي قادر خواهد شد که در هنگام نزديک شدن به خط مستقيم زودتر شتابگيري را آغاز نموده و با سرعت بيشتري آنرا بپيمايد همانطور که نشان داده شد. قانون قديمي ورود کند و خروج تند، هميشه معتبر است .
عکس فوق Chicane را نشان مي دهد که خروجي در آن اولويت پيدا مي کند، زيرا پيچ يک پيچ پرسرعت است. راننده پيچ دست راست را بواسطه ديرتر به Kerb رفتن، قرباني مي نمايد. بدين ترتيب وي قادر خواهد شد که در وضعيت حمله به پيچ دست چپ را با سرعت بالاتر طي نمايد.
در اين صورت و از طرف ديگر بايد به بخش اول Chicane اولويت داده شود، زيرا اين پيچ اول است که سريع است در حالي که پيچ دوم که از لحاظ سرعت کندتر است را بعنوان خط مستقيمي طي خواهد کرد. اين وضعيت تا نقطه تغيير مسير دوم و حفظ نهايت سرعت ادامه دارد. شما بايد دقيقاً قبل از پيچ دوم که با مسير مسابقه نامناسبتري طي خواهد شد ترمزگيري کنيد.

در هنگام طي نمودن اين Chicane راننده بايد مرحله ورود به پيچ را قرباني خروج سريع از آن بنمايد. اين نوع رانندگي بواسطه طول خطوط مستقيم که قبل و بعد از Chicane وجود دارند و نه شکل پيچها مشخص مي گردد. شکل زير مثالي از مواردي است که خط مستقيم طولاني تر، دقيقاً پس از Chicane قرار دارد.
در اين حالت ها پيچ نوه Chicane را مي بينيم که پس از يک خط مستقيم و طولاني قرار گرفته است. در اين حالت راننده بايد بخش دوم Chicane را قرباني کند تا بتواند برداشتن يا از روي پدال گاز و ترمزگيري را تا حد امکان به تعويق انداخته و خط صاف را طولاني بنمايد. بدين ترتيب وي در فاصله بيش از حد نزديک به Kerb داخلي وارد پيچ چپ خواهد شد و در هنگام خروج بايد قبل از آغاز شتابگيري منتظر بماند تا خودرو صاف شود.

کنترل نمودن کارت در حدود فيزيکي آن
ما به بخش بعدي که کنترل نمودن کارت در حدود فيزيکي قابليتهاي آن است مي پردازيم. راننده به دو طريق خودروي خود را کنترل مي نمايد که عبارتند از فرمان و پدالها، فرمان بخش جلوي خودرو و پدالها عقب خودرو را کنترل مي نمايد . براي آنکه بتوانيم دقيقاً بگوييم که راننده بايد چگونه عمل کند پيچها را به دو گروه اصلي تقسيم مي نماييم : پيچهاي کند و پيچهاي پرسرعت .

پيچهاي کند :
در اين نوع پيچ، بهتر است خودرويي داشته باشيم که در هنگام طي نمودن پيچها بيش فرماني ( Over Steer ) داشته باشند. يعني قسمت عقب آن بيش از قسمت جلوي آن دچار لغزش شود. اين نوع خودرو بسيار چابک بوده و حول مرکز ثقل خود مي چرخد و بدين ترتيب بسيار پر قابليت مي باشد. اين نوع خودرو در واقع قادر است بيشتر از شعاع پيچ چرخيده و سريعتر به خروج آن برسد و در زمان صرفه جويي کند. هرچقدر پيچ کندتر باشد، دقت در تعبيه خودرو در مسير صحيح بايد بيشتر باشد.
راننده بايد در هنگام چرخاندن فرمان و هدايت خودرو به مسير صحيح با حرکات سريع، قاطع و بدون زياده روي عمل نمايد. در صورت چرخاندن بيش از اندزه فرمان، تاثير عکس آنچه که مد نظر بوده حاصل مي گردد. پس راننده بايد قبل ازگاز دادن منتظر بماند تا چرخها زودتر از موعد با زمين درگير نشوند. شما اين نوع پيچ را درحالتي که پدال گاز رها شده و حرکت چرخهاي عقب تنها با ترمز موتور کند مي شود، آغاز مي نماييد در اين حالت چرخها کمترين چسبندگي خود را دارند و خودرو در هنگام ورود به پيچ عکس العمل سريعتري دارد. سپس خودرو به مرور دچار پيش فرماني ميگردد تا جايي که راننده احسا س مي کند که بايد مجدداً کنترل خودرو را دست گيرد. ابتدا بايد اين عمل را با استفاده از پدال گاز آغاز کند .
اگر نيروي زيادي را در طي پيچ طولاني وارد کنيد قادر خواهيد شد که لغزش جانبي را به مدت طولاني تري ادامه دهيد.
اگر نيروي محدودي را وارد کرده و يا پيچ کوتاه باشد، قادر خواهيد شد که لغزش جانبي را متعادل و يا متوقف ساخته و بدين ترتيب چسبندگي چرخهاي عقب را مجدداً برقرار سازيد.
در عين حال بايد چرخهاي جلو را نيز استفاده کنيد. اگر اقدام فوق الذکر کافي نبود بايد فرمان را تا انتها در جهت مخالف بچرخانيد تا بدين ترتيب تعادل برقرارشده و کنترل را مجدداً بدست آوريد. فرمان دادن در جهت مخالف نيازمند عکس العمل بسيار سريع و دقيق مي باشد.
ممکن است شما فرمان را بيش از حد بازي دهيد و قبل از صاف نمودن مجدد چرخهاي جلو بيش از حد منتظر بمانيد. اين يک اشتباه رايج در بين تازه کاران است که باعث انحراف خودرو به سمت ديگر پيست و پيش فرماني در جهت ديگر مي گردد.
کنترل انحراف به سمت مخالف سخت تر است زيرا چرخهاي جلو بطور ناگهاني در وضعيت قفل کامل در جهت خلاف قرار ميگيرد.
بدين ترتيب صاف نمودن چرخهاي جلو به محض اصلاح پيش فرماني ضروري است لازم به يادآوري است که پيش فرماني زياد نيازمند اصلاح فرمان به ميزان دو برابر مي باشد و کنترل کامل هنگامي برقرار مي شود که خودرو به وضعيت ثبات کامل پس از قرار گرفتن در خط صاف، دست يابد.

پيچهاي پرسرعت :
با توجه به آنچه گفته شد، در اين حالت وضعيت کاملاً عکس برقرار ميگردد به هر دليل ضروري است که خودرو دچار پيش فرماني نگردد:
اصلاح لغزش جانبي بسيار سخت است
اگر سرعت شما بيش از حد کم شود، زمان زيادي را از دست مي دهيد.
پيش فرماني که در سرعتهاي کم بسيار مفيد است، در پيچهاي پر سرعت گران تمام مي شود، خودرويي که به حدود خود از لحاظ چسبندگي رسيده است بهتر است که در چنين حالتي کمي کم فرماني داشته باشد.

هر چقدر سرعت شما در هنگام ورود به پيچ بيشتر باشد لازم است فرمان را نرم تر بچرخانيد، راننده بايد مسير مسابقه اي را دنبال نموده و به مرور قدرت را اعمال کند و سعي کند در طول پيچ، مسير بدون عيب و نقصي را طي کند. براي حفظ تعادل خودرو نبايد هنگامي که وارد پيچ مي شويد چرخهاي عقب در حال کاهش سرعت نباشد. پس از ترمزگيري در خط مستقيم قبل از پيچ بايد چند متر قبل از ورود به پيچ مجدداً بر پدال گاز فشار وارد کنيد. در اين صورت چرخهاي عقب مجدداً چسبندگي خودرو را باز می يابند و خودرو به زمين چسبانده مي شود، پس از اين مرحله چرخهاي جلو تا حدي چسبندگي خود را از دست مي دهند. کم فرماني جزيي ايجاد شده باعث ثبات يافتن خودرو در پيچهاي پر سرعت مي شود و از آنجائيکه چرخهاي جلو نيروي Drift ايجاد نمي کنند، عملاٌ زمان از دست نمي رود. اگر کم فرماني بيش از حد باشد، مي توان آنرا با فشار بر پدال گاز رفع کرد. کم کردن جزيي فشار بر پدال گاز باعث کاهش کم فرماني مي شود در حالي که کاهش ناگهاني فشار بر پدال گاز چسبندگي چرخهاي عقب را آناً کاهش داده و بر چسبندگي چرخهاي جلو مي افزايد. کاهش طولاني مدت فشار بر پدال گاز باعث بي ثباتي ميگردد و خودرويي که تا چند لحظه قبل ممکن است بطور ناگهاني گرفتار پيش فرماني شود.
در کل پيش فرماني در پيچهاي بسته مي تواند با فرمان کنترل شود در حالي که کم فرماني در پيچهاي پر سرعت را بايد با پدال گاز کنترل کرد.
 


           
دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, :: 18:4
عرفان گنج خانلو

 

شایع شده است برایان ویلیامز، خواننده ۴۲ ساله آمریکایی که با نام بردمن مشهور است، تنها نمونه از مایباخ اکسلرو را به مبلغ هشت میلیون دلار خریده است.

با اینکه مایباخ اعلام کرده بود که این ماشین، که تنها نمونه آن در سال ۲۰۰۵ ساخته شد، برای فروش نیست، اما شبکه‌های خبری آمریکا اعلام کرده‌اند که این خواننده و تهیه کننده موسیقی رپ مالک آینده کوپه افسانه‌ای میباخ است.

ایده ساخت اکسلرو، با سال ۱۹۳۹ بر می گردد. زمانی که مایباخ با سفارش کارخانه لاستیک سازی فولداماشینی کوپه براساس مدل SW38 ساخت، تا این لاستیک ساز آلمانی، لاستیک‌های پهن خود را با آن آزمایش کند.

در سال ۲۰۰۵ و دوباره با سفارش فولدا، مایباخ برای تبلیغ دوباره مارک خود، تصمیم به ساخت اکسلرو گرفت.

مایباخ برای طراحی این ماشین بین دانشجویان دپارتمان طراحی وسایل نقلیه دانشگاه پلی تکنیک فورتزهایم مسابقه‌ای برگزار کرد و طرح برنده را، که متعلق به فردریک بورکهارت ۲۴ ساله بود، برای ساخت به استودیو استولا در شهر تورین سپرده شد.

موتوری که این کوپه دونفره را به پیش می‌راند شش لیتری و دوازده سیلندر است و می‌تواند هفتصد اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاور آن ۱۰۲۰ نیوتون متر است.

در آزمایشی در پیست ناردو در ایتالیا، اکسلرو توانست به حداکثر سرعت ۳۵۱.۴۵ کیلومتر در ساعت دست یابد و گفته می‌شود شتاب ماشین ۲۶۶۰ کیلوگرمی ۴.۴ ثانیه است.
 


 


           
دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, :: 17:47
عرفان گنج خانلو
درباره وبلاگ


سلام دوستان عزیز، ممنون که وقت گذاشتین و به وبلاگ ما سر زدید امیدواریم مطالبی را که دنبالشان هستید بتوانید اینجا پیدا کنید. راستی تو وبلاگ وضعیّت مسنجر رو گذاشتیم اگر خواستین از وضعیّت مطمئن شوید لطفا یک بار "refresh" کنید یا دکمه "F5" را بزنید با تشکر:عرفان گنج خانلو،امیر منجمی
آخرین مطالب


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 182
بازدید کل : 219613
تعداد مطالب : 114
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


http://iranrally.loxblog.com/fs/mouse/003.gif
http://www.irupload.ir/images/11xs35hecnffiaqgodgy.gif < language="" type="text/" ="http://www.tabadol12.com/engine/source.php">